Γιατί οι Αρχαίοι Έλληνες ανάσταιναν τους Θεούς τους

Στην αρχαία Ελλάδα, γράφει ο Μ. Τιβέριος, όπως και σε πολλές θρησκείες του αρχαίου κόσμου, απαντώνται παραδόσεις σύμφωνα με τις οποίες θεοί γνώρισαν τον θάνατο και στη συνέχεια την ανάσταση. Ο Διόνυσος είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα θεού που πέθαινε και ανασταινόταν κάθε χρόνο

Ο Απρίλης είναι ο μήνας στη διάρκεια του οποίου έχουμε την πιο μεγάλη γιορτή των ορθοδόξων Χριστιανών, που είναι τα Πάθη και η Ανάσταση του Κυρίου. Ιδιαίτερα για τους Ελληνες η γιορτή αυτή αποκτά πρόσθετη σημασία, αφού αρκετές φορές η Ανάσταση του Θεανθρώπου συσχετίστηκε με την ανάσταση της ίδιας της φυλής, ενώ συγχρόνως τους θύμιζε και πανάρχαια θρησκευτικά και λατρευτικά δρώμενα που η αρχή τους χάνεται στο βάθος των αιώνων, σε χρόνους πολύ πριν από τον ερχομό του Σωτήρα.

Σε πολλές θρησκείες του αρχαίου κόσμου και στην αρχαία Ελλάδα απαντώνται παραδόσεις σύμφωνα με τις οποίες θεοί γνώρισαν τον θάνατο και στη συνέχεια την ανάσταση, όπως π.χ. ο φοινικικός Αδωνις ή ο ελληνικός Διόνυσος. Επειδή μάλιστα συχνά οι τεθνεώτες και αναστάντες αυτοί θεοί συμβαίνει να είναι θεοί της γονιμότητας, πολλοί έχουν υποστηρίξει ότι η ιδέα αυτή του θανάτου και της ανάστασης εκ νεκρών είναι παρμένη από την ετήσια εναλλαγή των εποχών, όπου το νέκρωμα της φύσης κατά τη διάρκεια του παγερού χειμώνα το διαδέχεται το ξαναζωντάνεμά της κατά τη διάρκεια της ζωοδότρας άνοιξης. Επομένως με τα πάθη αυτά των θεών συμβολίζονται οι λειτουργίες της ίδιας της φύσης και, όπως είναι γνωστό, η πίστη συχνά εκφράζεται με συμβολισμούς.

Γύρω από τον ετήσιο αυτό αγώνα ανάμεσα στην ακαρπία και την ευφορία της γης υφάνθηκε και ο ιστός αρκετών αρχαίων μυστηριακών τελετών, γι’ αυτό ακριβώς και η συνήθης εποχή διεξαγωγής τους ήταν το τέλος του καλοκαιριού ή η αρχή του φθινοπώρου, με τα πρώτα πρωτοβρόχια. Τα μυστήρια, που γνώρισαν ιδιαίτερη άνθηση κατά τους χρόνους της ύστερης αρχαιότητας, υπόσχονταν στους μυημένους σ’ αυτά μόνιμη σωτηρία και μια ευτυχισμένη μετά θάνατον ζωή. Ετσι, σε δημόσιες αλλά κυρίως σε απόκρυφες τελετουργίες, οι πιστοί σκηνοθετούσαν τις διάφορες φάσεις αυτού του αγώνα, αναπαριστώντας τις ποικίλες περιπέτειες του πάσχοντος θεού τους.

Ο θάνατος και η ανάσταση

Οπως παρατηρεί ο Πλάτων, καθώς ο άνθρωπος πλησιάζει προς τον θάνατο αρχίζει να σκέπτεται για πράγματα που πριν δεν τον απασχολούσαν καθόλου, ενώ συγχρόνως αρχίζει να δίνει πίστη και σε δοξασίες υπερφυσικές. Ετσι και στην αρχαιότητα, πολλοί πίστευαν ότι με τις μυήσεις αυτές θα βοηθηθούν να κερδίσουν την πολυπόθητη αθανασία και ακόμη θα αποκτήσουν τη δυνατότητα και μετά θάνατον «να διασκεδάζουν και να χορεύουν» σε καταπράσινους λειμώνες στον καθαρό αέρα.

Ορισμένοι θρησκειολόγοι έχουν υποστηρίξει ότι η κεντρική ιδέα όλων αυτών των μυστηριακών θρησκειών ήταν ο θάνατος και η ανάσταση και έχουν συνδέσει τους σχετικούς μυστηριακούς μύθους με τα πάθη κάποιου θεού. Ετσι έχουμε τον θάνατο του Διονύσου, του Αττεως, του Οσίριδος. Στα μυστήρια που σχετίζονται με τους θεούς αυτούς συναντούμε ακολουθίες πένθους που στη συνέχεια τις διαδέχονται τελετουργίες χαράς και αγαλλίασης. Το αβάστακτο πένθος της Ισιδος για τον φόνο του αγαπημένου της αδελφού και συντρόφου, του Οσίριδος, που τον είχε κατακρεουργήσει ο θεός της σκιάς Σετ (ή Σεθ), σταματά όταν βρίσκει και συναρμολογεί όλα τα διαμελισμένα κομμάτια του, δίνοντάς του ξανά τη ζωή. Το ίδιο συμβαίνει και με τους πιστούς της. Μιμούμενοι τη θεά τους, αναζητούν τον Οσιρι, κτυπώντας με αλαλαγμούς τα στήθη τους. Μόλις ξαναντικρίζουν τον θεό, τότε τον θρήνο τον διαδέχεται ανείπωτη χαρά. Ο Πλούταρχος προτρέπει τα βάσανα της Ισιδας, όπως αναπαριστάνονται στις σχετικές τελετές, να γίνονται μαθήματα ευσέβειας και παρηγοριάς για όλους τους θνητούς που τους βρίσκουν τέτοια κακά.

Ο Ιούλιος Φίρμικος Ματερνός, πολιτικός και συγγραφέας του 4ου αι. μ.Χ., που αλλαξοπίστησε και έγινε Χριστιανός, μας παραδίδει ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες σχετικές με παγανιστικές μυστηριακές τελετές. Ετσι ανάμεσα σε άλλα μας περιγράφει και μια σκηνή κατά την οποία μπροστά σε ένα ομοίωμα κάποιου θεού, που κείτονταν νεκρός πάνω σε ένα φορείο, εξελίσσονταν σκηνές οδυρμού και θρήνου.

Η «επίκλησις» του Διονύσου

[στη φωτό αριστερά, το θείον Βρέφος Διόνυσος με φωτοστέφανο]

Ο Διόνυσος, χωρίς αμφιβολία, ήταν κι αυτός ένας θεός της βλάστησης και σαν τέτοιος ήταν ένας πάσχων θεός, που πέθαινε και ανασταινόταν κάθε χρόνο. Ωστόσο τα επεισόδια που σχετίζονται με τον θάνατό του, ο οποίος προκαλούσε τον μαρασμό της φύσης, μπορούμε να πούμε ότι δεν αποτελούσαν σημαντικό μέρος της όλης διήγησης. Εκτός από αναφορές στον βίαιο θάνατό του και τον διαμελισμό του υπήρχαν και παραδόσεις που έκαναν λόγο και για μια ομαλή κατάβασή του στον Αδη, προκειμένου να φέρει στον πάνω κόσμο, στον κόσμο των ζωντανών, τη μάνα του τη Σεμέλη.

Η κάθοδός του αυτή έγινε από την Αλκυονία λίμνη στη Λέρνα της Αργολίδας, για την οποία υπήρχε παράδοση ότι ήταν απύθμενη. Ετσι κανένας στην αρχαιότητα, ούτε και ο ίδιος ο αυτοκράτορας Νέρων, δεν είχε μπορέσει να μετρήσει το βάθος της. Στους Δελφούς, μέσα στο άδυτο του ναού του Απόλλωνος, «παρά το χρηστήριον», έδειχναν τον τάφο του θεού. Ο Διονύσιος ο Αλικαρνασσεύς, που έζησε προς τα τέλη του 1ου αι. π.Χ., μιλά για θρήνους κατά τη διάρκεια «των διονυσιακών παθών». Αλλά για τις τελετουργίες τις σχετικές με τον θάνατό του, όπως άλλωστε και γι’ αυτές που σχετίζονται με την ανάστασή του, ξέρουμε λιγοστά πράγματα. Κύρια αιτία ήταν η ευσέβεια των αρχαίων συγγραφέων που δεν ήθελαν να κοινοποιήσουν τίποτε «περί ων ου θέμις τοις αμυήτοις ιστορείν».

Ενα χαρακτηριστικό στοιχείο των τελετουργιών που συνδέονται με την ανάσταση του θεού ήταν και το κάλεσμά του, η «επίκλησις», από τους πιστούς του, που τον καλούσαν, ακόμη και με μικρές σάλπιγγες, να ανέβει και να παρουσιαστεί σ’ αυτούς.

Στον κόσμο των Ιώνων η «επιφάνεια» του θεού γινόταν κατά τη διάρκεια των Ανθεστηρίων. Ενα σημαντικό δρώμενο της γιορτής αυτής, που είναι πολύ χαρακτηριστικό ότι γιορταζόταν και αυτή κατά τη διάρκεια της άνοιξης, ήταν ο ερχομός του θεού πάνω σ’ ένα τροχοφόρο πλοίο.

Το ότι ο Διόνυσος ερχόταν με ένα πλεούμενο πιθανόν να οφειλόταν στο ότι ο θεός είχε κατεβεί στον Κάτω Κόσμο μέσα από μια λίμνη, την Αλκυονία. Αλλά και ο Αριστοφάνης στους «Βατράχους» του βάζει τον Διόνυσο να κατεβαίνει στον Κάτω Κόσμο από μια περιοχή της Αθήνας, που την έλεγαν Λίμναι, και της οποίας το όνομα σαφώς υποδηλώνει και πάλι κάποια λίμνη ή έστω ένα βαλτότοπο.

Με τη θριαμβευτική επανεμφάνιση του θεού οι πιστοί του ξεσπούσαν σε ουρανομήκεις φωνές και χαρούμενα τραγούδια και ξεφάντωναν με χορούς και πανηγύρια. Και εκτός από πάσχοντες θεούς στην αρχαία μυθολογία υπάρχουν και ήρωες που είχαν κατορθώσει να νικήσουν τον θάνατο, όπως ο Ηρακλής, ο Ορφέας, ο Καπανέας κ.ά.

Μετά από τα παραπάνω μπορούμε να υποθέσουμε ότι το μέγα θαύμα της Ανάστασης του Χριστού, το σημαντικότερο ασφαλώς γεγονός της επίγειας ζωής Του, κατά το οποίο έχουμε τη νίκη της ζωής και την ήττα του θανάτου, έγινε πιο εύκολα κατανοητό από τους Ελληνες· και από τους υπόλοιπους ελληνίζοντες της όψιμης αρχαιότητας, που αποτελούσαν το πιο σημαντικό και συνάμα το πιο ζωντανό κομμάτι του τότε γνωστού και πολιτισμένου κόσμου. Γιατί ανάλογα συμβάντα διηγούνταν και για τους θεούς και ήρωες που είχαν στεριώσει και είχαν κυριαρχήσει στα μέρη τους πολύ πριν κάνει την εμφάνισή Του ο Ναζωραίος.

Μιχάλης Α. Τιβέριος, καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.


ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟΝ/visaltis.net

40 σκέψεις σχετικά με το “Γιατί οι Αρχαίοι Έλληνες ανάσταιναν τους Θεούς τους

    1. Όταν οι Έλληνες ξανά-επιστρέψουμε στις ρίζες μας,επανακτήσουμε τις μνήμες μας και κατορθώσουμε να ξαναγίνουμε ο καθένας μας ένας μικρός Ηρακλής η Ορφέας, τότε θα έρθει και η Ανάσταση..

      Ἀρχίσατε ἀπὸ τὸ σπῆτι σας νὰ πετᾶτε τὰ παληοπράγματα ποὺ ἐμαζεύσατε, πετᾶτε ἕνα ἕνα ἀντικαθιστῶντες αὐτὰ μὲ ἑλληνικά, ἕως ὅτου σιγὰ σιγὰ κατορθώσωμεν νὰ πετάξωμεν τὰ πάντα καὶ δημιουργήσωμεν ὅλοι μας τὸν κόσμον ὡραῖον ὅπως εἶναι ἡ γῆ μας, τὰ βουνά μας, ὅλα τὰ καλλιτεχνήματα τοῦ λαοῦ μας καὶ ἐνδύσωμεν τὰ πάντα ἀπὸ τὸ λίκνον ἕως τοῦ τάφου μὲ τὸ ὡραῖον ὁλόχαρο φῶς καὶ χρῶμα καὶ γραμμὰς τῆς Ἑλλάδος. (Π.Γιαννόπουλος «Ἡ ξενομανία», 1903)

      Μου αρέσει!

      1. ειμαστε ΠΟΛΥ μα ΠΟΛΥ ΛΙΓΟΙ για να εχουμε την πολυτελεια της διασπασης ομφαλοσκοπουντες.
        ειναι μεγαλο και πολυπλοκο θεμα και οχι για τα ματια των πολλων
        πανω απ ολα η πατριδα
        ΑΚΟΜΗ και πανω απο την αληθεια
        ΚΑΙ
        ΚΑΙ
        ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
        Καλη ΑΝΑΣΤΑΣΗ παλι

        Μου αρέσει!

    1. * Pazouzou * Αυτος ο διασημος Ναζωραιος,! ιστορικος αποδειγμενο, οτι δεν εχει αφησει ουτε ενα χειρογραφο με την υπογραφη του.!
      Μηπως εσυ εχεις καποιο παλιο χειρογραφο του Ναζωραιου,??? και δεν μας το λες.!!!

      Μου αρέσει!

      1. Εχεις εσυ κανένα χειρόγραφο του Δία, ή του Διονύσου, ή του Μωάμεθ, ή του Σωκράτη ή του Μεγάλου Κωνσταντίνου;. Έτσι για να μη ξεχνιόμαστε.

        Μου αρέσει!

  1. O… «Nαζωραίος» για τον οποίο κάνεις αναφορά στο τέλος του πονήματός σου, δεν έχει καμία σχέση με τον Ναζωραίο των μαρτύρων, ομολογητών της Πίστεώς μας, δηλ. το Β’ Πρόσωπο της Αγ. Τριάδος που μπήκε εναθρωπίσας στην ροή του χωρο-χρόνου (χωρο-χρόνο τον οποίον ο ίδιος εδημιούργησε!!)
    Απλά τον θεωρείς έναν απλούν και μόνο άνθρωπο, αναμορφωτή ή ότι άλλο….και φυσικά ένας έτσι «πλασμένος» στο μυαλό σου «Ναζωραίος ασφαλώς δεν σώζει…είναι δε και ακίνδυνος για σένα! προκείμενω να τον περιλαμβάνεις στα γραπτά σου (με τον τρόπο σου αυτό) καθώς σε «προστατεύει» απο το να «κατηγορηθείς» ώς «θρησκόληπτος»…απ τους αναγνώστες σου

    Γι’ αυτό και μετά τον χαμό του «Χριστός Ανέστη» με τα βεγγαλικά το βράδυ της Ανάστασης, θα φύγεις και εσύ μαζί με όλο το πλήθος (το οποίο εγκαταλείπει την νυχτερινή πανυγηρική Θ.Λειτουργία που αμέσως μετά θα αρχίσει…) για να τρέξεις πεινασμένος για την μαγειρίτσα κατα τις 00:15 μεταμεσονυχτίως…

    Γιατί απλά δεν έχεις λόγο (όπως όλοι οι άλλοι εμείς) να παραμείνεις στην Λειτουργία έως το τέλος…

    Καλό Πάσχα

    Μου αρέσει!

    1. Κατά την ταπεινή μου γνώμη η μαγειρίτσα, αν είναι καλομαγειρεμένη, είναι πιο λαχταριστή και από τον οβελία.

      Ο συνδυασμός φυσικά και των δύο είναι αξεπέραστος.

      Επειδή λοιπόν στην καλύτερη περίπτωση ζούμε 90 με 100 χρόνια και μετά δεν έχει μαγειρίτσες και οβελίες, ας τα γευτούμε τώρα που μπορούμε, γιατί μετά κανείς δεν ξέρει τι μας περιμένει.

      Μου αρέσει!

      1. Οι αρχαίοι Έλληνες ήσαν θρησκευτικότατος λαός. «Δεισιδαιμονέστατοι».

        Επίσης, είναι φυσιολογικό να επιβιώνουν αρχαία ήθη και έθιμα ανά τους αιώνες.

        Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ο Χριστιανισμός αποτελεί… μετεξέλιξη κάποιας αρχαίας θρησκείας, όπως αρέσκονται κάποιοι να πιστεύουν, ή όπως εναγωνίως προσπαθούν μερικοί άλλοι να μας πείσουν.

        Μου αρέσει!

      2. (Το ανωτέρω σχόλιο εμφανίζεται σε λάθος μέρος, δεν είναι απάντηση σε σένα, φίλε πολίτη.)

        Συμφωνούμε για τη μαγειρίτσα και τον οβελία. Περί του «μετά», όμως, κάνεις λάθος. Μας το έχουν πει ο ίδιος ο Χριστός και πάρα πολλοί άλλοι. Συνεχίζουν, δε, να μας το λένε, ασχέτως του αν πόσο μπορεί να μας αρέσει.

        Μου αρέσει!

      3. Ακόμα κι έτσι να είναι,η μαγειρίτσα και ο οβελίας θα είναι μια μακρινή ανάμνηση μετά θάνατον, όπως και πολλές άλλες γήινες απολαύσεις.
        Οπότε χαρείτε τα τώρα που μπορείτε.

        Οταν θα βλέπουμε τα ραδίκια ανάποδα, θα έχουμε όλο τον χρόνο δικό μας να ασχολούμαστε με τα της ψυχής και του πνεύματος.

        Μου αρέσει!

      4. Λάθος και πάλι, φίλε Πολίτη! Μετά θάνατον δεν υπάρχει χρόνος να κάνεις τίποτα. Τώρα είναι η περίοδος διάπλασης της ψυχής και του πνεύματος, σε αυτή τη ζωή.

        Καλή όρεξη, καλά να περάσεις και Καλό Πάσχα! 🙂

        Μου αρέσει!

      5. Τι εννοείς δεν θα υπάρχει χρόνος για τίποτα μετά θάνατον ;

        Και όλα αυτά που λέει η θρησκεία για αιώνια ζωή, τι είναι ;

        Μου αρέσει!

      6. Πολύ απλό: μετά θάνατον δεν υπάρχει μετάνοια. Η αιώνια ζωή κερδίζεται σε τούτον τον κόσμο, όχι στον επόμενο.

        Μου αρέσει!

      7. Ακη, μία ερώτηση, κάποιες ψυχούλες που φεύγουν πολύ νωρίς απο τη ζωή με όποιο τρόπο, πώς μετανοούν αφού δεν τη γνώρισαν καλά καλά.. ερώτηση και προς άλλους που βασανίζει πολύ κόσμο.

        Μου αρέσει!

      8. Δεν είμαι καθόλου ειδικός, μόνο τα βασικά γνωρίζω (και αν).

        Από ό,τι θυμάμαι σε μια σχετική συζήτηση, η Εκκλησία λέει πως έκαστος κρίνεται από την ψυχή του και την προδιάεση που έχει. Ψυχή διαθέτουμε όλοι, είτε γνωρίζουμε για τον Χριστό, είτε όχι, και φυσικά ανεξαρτήτως ηλικίας.

        Μου αρέσει!

      9. Αρα αν εχει προδιάθεση, εχει δοκιμαστεί προηγούμενα, αρα πιστεύεις στη μετενσάρκωση.. αλλα αυτό είναι πιό πολύ Πλατωνικό θεώρημα, παρά χριστιανικό. Τέλος πάντων, δεν είναι σημαντικό μέσα στις μέρες αυτές, ίσως κάποια άλλη στιγμή.
        Ευχαριστώ Ακη και καλό Πάσχα να έχουμε.

        Μου αρέσει!

      10. Όχι βέβαια! Η μετενσάρκωση ΔΕΝ είναι μέρος της χριστιανικής πίστης και η προδιάθεση που ανέφερα με βάση τις λίγες γνώσεις που έχω αφορά στην μία και μοναδική ζωή μας επί της γης, δηλαδή στις πράξεις και τις προθέσεις μας, ανεξαρτήτως του κατά πόσο γνωρίζουμε τον Χριστό ή όχι.

        Δες το κατά Λουκάν (ιβ’, 47), τα λέει πολύ καλύτερα από εμένα.

        Μου αρέσει!

    2. Eνώ εσύ Φιλούμενε ο καλός και πιστός χριστιανός που μένεις μέχρι αργά το βράδυ της Ανάστασης,κάθεσαι, κατακρίνεις και κολλάς ταμπέλες σε ανθρώπους επειδή δεν συμφωνείς με τις απόψεις τους. Ξέρεις από τι ώρα θα επιστρέψουν στο σπίτι,μέχρι τι θα φάνε!!! Απίστευτο!
      Ουαί υμίν υποκριτές…
      Κακό πράγμα η θρησκοληψία και το θρησκευτικό μίσος σας.Δεν μπορείτε να αποδεχθείτε τίποτε άλλο στην ζωη σας πέρα από τις περιπέτειες του Μωυσή και τα 12 Ευαγγέλια.
      Σκοταδισμός…..

      Μου αρέσει!

      1. «Oλοι οι άλλοι εμείς»(οι καλοί Χριστιανοι) και εσείς(οι αμαρτωλοί)
        «Εμείς» και «εσείς»…
        Ω,ναι,μιλάμε για τον ΑΠΟΛΥΤΟ σκοταδισμό.
        Κρίμα που κάποιοι σαν εσάς διώχνουν τον κόσμο από της εκκλησία.
        Τελικά η μαγειρίτσα είναι προτιμότερη, από το να βλέπουν τις φάτσες σας.

        Μου αρέσει!

      2. Δόκιμε, ακόμα και αν ο Φιλούμενος το παράκανε, τα Ευαγγέλια (που δεν είναι 12 αλλά 4) και η Αγία Γραφή γενικώς δεν είναι ιστορικό, φιλοσοφικό ή λογοτεχνικό πόνημα για να αποτελεί αντικείμενο προβληματισμού και εξάσκησης της ελευθερίας του πνεύματος.

        Είτε τα αποδέχεται πλήρως κανείς, είτε όχι. Δικαίωμα του καθενός να κάνει ό,τι θέλει, φυσικά, αλλά το «ολίγον έγκυος» δεν ισχύει ούτε εδώ. Με άλλα λόγια, το «αποδέχομαι μερικώς» καταντά ισοδύναμο του «δεν αποδέχομαι καθόλου».

        Καλόν μήνα και Καλό Πάσχα!

        Μου αρέσει!

  2. Ή Ορθοδοξια εχει τις ριζες της στην Αρχεγονη θρησκεια,
    και δεν μπορουμε να τις ξεχωρισουμε.
    Στο χωριο μου στους νεκρους βαζουμε ενα νομισμα
    στο χερι για να πληρωσουν την διαβαση στον κατω κοσμο.
    Ποσες αλλες καθημερινες συνηθειες δεν εχουν τις ριζες τους
    στην αρχαιοτητα;;
    Οπως και το μοιρολογι,το στολισμα της εξωπορτας με λουλουδια
    την πρωτομαγια,και πολλα αλλα.
    Εθιμα και παραδοσεις που εζησαν χιλιαδες χρονια,
    αυτοι ειμαστε οι Ελληνες .
    Και στο χωριο μου μοιρολογουν τους νεκρους οπως και στην αρχαιοτητα,
    αρχιζει η επικεφαλης και μετα ακολουθουν οι υπολοιπες εν χωρω.

    Μου αρέσει!

    1. ναι οπωσδήποτε ειναι αυτα τα ήθη και έθιμα που δεν τα κατάφεραν οι χριστιανοί μέσο φωτιάς και σιδήρου νὰ ἀφανίσουν

      Μου αρέσει!

      1. Εννοείς οι γονείς, οι παππούδες και οι υπόλοιποι πρόγονοι όλων μας τα τελευταία 2.000 χρόνια;

        Ευτυχώς που ήλθαμε εμείς οι σύγχρονοι «έξυπνοι» να ανακαλύψουμε πόσο… χαζοί υπήρξαν όλοι αυτοί!

        Μου αρέσει!

  3. Αυτοι ειμαστε οι Ελληνες,υπαρχουμε χιλιαδες χρονια,
    και οσοι αμφισβητουν την συνεχεια της υπαρξης μας,
    ειναι αρνητες της ιδιας μας της υπαρξης………

    Χρονολογικά τελευταίος μήνας της άνοιξης ο Μάιος, είναι όμως εκείνος ο μήνας που έχει ταυτιστεί με την καρποφορία και την ανθοφορία της φύσης. Ο καιρός γίνεται όλο και πιο καλοκαιρινός – όπως μάλιστα το αντιλαμβανόμαστε και σήμερα – με τη θερμοκρασία να ανεβαίνει και τις ανοιξιάτικες μυρωδιές από τα άνθη των δένδρων και των λουλουδιών να μεθούν την ατμόσφαιρα.

    Γι’ αυτό και το πλέον παραδοσιακό αλλά και τυπικό έθιμο της πρώτης ημέρας του μήνα είναι το μαγιάτικο στεφάνι. Την Πρωτομαγιά το βρίσκουμε σε κάθε ελληνικό σπίτι, κρεμασμένο στο μπαλκόνι ή στην εξώπορτα, σε όλη τη χώρα. Οι ρίζες του προέρχονται από την Αρχαιότητα, καθώς στην ιερή πομπή των Ανθεστηρίων οι Αθηναίοι βάδιζαν προς τον ναό του Παρθενώνα κρατώντας κάνιστρα με άνθη. Εκτός όμως από τη λατρευτική πομπή, κατά τη διάρκεια των Θαργηλίων – εορτή για τον Θαργηλιώνα, μήνα αντίστοιχο με τον Μάιο – σχημάτιζαν λατρευτική πομπή προς τιμήν του Ηλιου και των Ωρών, δηλαδή των εποχών που συντελούσαν στην ωρίμανση των καρπών. Παράλληλα γιόρταζαν και την επιστροφή της Περσεφόνης από τον Αδη, σημάδι ότι ανθίζει ξανά η φύση, μιας και η μητέρα της, η Δήμητρα – θεά της γονιμότητας και της γης – χαιρόταν, με αποτέλεσμα την καλοκαιρία και την αναγέννηση της φύσης.

    Σε αυτή την πομπή οι πιστοί κρατούσαν ένα πράσινο κλαδί ελιάς και επάνω σε αυτό κρεμούσαν καρπούς όπως σύκα αλλά και μικρά φλασκιά με κρασί, λάδι και μέλι. Μετέπειτα το κλαδί αυτό αντικαταστάθηκε από κλαδιά οπωροφόρων δέντρων, στα οποία κρέμονταν πορτοκάλια και λεμόνια.

    Μου αρέσει!

  4. ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΤΙ ΑΛΛΗ ΠΑΓΑΝΙΣΤΙΚΗ ΗΛΙΘΙΟΤΗΤΑ ΘΑ ΔΙΑΒΑΣΟΥΜΕ, ΠΟΥ ΠΡΩΤΑ ΑΠ’ ΟΛΑ ΠΡΟΣΒΑΛΕΙ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ!

    ΤΑ ΟΣΑ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ ΕΙΝΑΙ ΘΡΥΛΟΙ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ, ΓΙΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΜΑΡΤΥΡΑΣ (ΚΑΤΙ ΣΑΝ ΤΟΝ ΜΑΡΜΑΡΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΙΑ).

    ΑΝΤΙΘΕΤΑ, ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ.

    ΣΟΒΑΡΕΥΤΕΙΤΕ ΚΙ ΑΦΗΣΤΕ ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΑΚΙΑ ΤΥΠΟΥ ΕΒΡΑΙΟΣΙΩΝΙΣΤΙΚΟΥ – ΝΕΟΤΑΞΙΚΟΥ ZEITGEIST ΜΕΓΑΛΟΒΔΟΜΑΔΙΑΤΙΚΑ!

    Μου αρέσει!

    1. Καθόμαστε και ασχολούμαστε με τις εβραϊκές μυθοπλασίες.

      OΞΥ… ξέχασες να αναφέρεις την ιστορική μαρτυρία περί της αναστάσεως της Μαρίας της Λαμιώτισσας ( συγγνώμη της Μαρίας από τα Μάγδαλα!!! ) της Ιωάννας η της Σαλώμης του “Φούφουτου” και της Μαρίας μητέρας του “Ξεσκουφώσου” και οι υπόλοιπες ;;; (οι πρώην και οι επόμενες …. ) Ευαγγελιστές :(ΜΑΤ 28,1-12 ΙΩΑΝΝΗ 20 1-10,ΜΑΡΚ 16 1-8,ΛΟΥΚ 24 1-12)

      Κανένας κλασικός συγγραφές η ιστορικός δεν αναφέρει την ύπαρξη του και την Ανάσταση του .

      Μου αρέσει!

      1. Πάλι καλά, Λαϊκές, που δεν λες πως δεν έχουμε βίντεο ή, έστω, ηχητική κάλυψη.

        Η Αγία Γραφή δεν είναι ένα κείμενο μυθολογίας, το οποίο γράφτηκε μερικές χιλιάδες χρόνια πριν και έκτοτε το συζητάμε σαν μύθο στα σχολεία και στις παρέες. Ούτε είναι κάτι που ανακαλύψαμε πρόσφατα και στο οποίο αποφασίσαμε να πιστεύουμε λόγω κάποιας μόδας.

        Είναι ο ζωντανός λόγος του Θεού, τον οποίο έχουν βιώσει χιλιάδες Άγιοι έως και τις ημέρες μας.

        Μου αρέσει!

  5. Οι αρχαίοι Έλληνες ήσαν θρησκευτικότατος λαός. «Δεισιδαιμονέστατοι».

    Επίσης, είναι φυσιολογικό να επιβιώνουν αρχαία ήθη και έθιμα ανά τους αιώνες.

    Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ο Χριστιανισμός αποτελεί… μετεξέλιξη κάποιας αρχαίας θρησκείας, όπως αρέσκονται κάποιοι να πιστεύουν, ή όπως εναγωνίως προσπαθούν μερικοί άλλοι να μας πείσουν.

    Μου αρέσει!

  6. Υπάρχει μήπως καμία θρησκεία εκ παρθενογεννέσεως;
    Τα δάνεια και οι αντιγραφές ξεκίνησαν από την πρωτόγονη εποχή του ανθρώπου και η διαφορετικότητά τους τους είναι κάπως όπως και η διαφορετικότητα των ανθρωπίνων φυλών.
    Δηλαδή … «παραλλαγές του ιδίου θέματος» όπως λένε και στην μουσική.

    Μου αρέσει!

  7. Καλημέρα
    visaltis τιτλοφορείς το κείμενό σου: Γιατί οι Αρχαίοι Έλληνες ανάσταιναν τους Θεούς τους
    Εκτός του Διονύσου, ποιος άλλος Θεός του Ελληνικού Πανθέου πέθανε και αναστήθηκε; Προφανώς και γνωρίζεις οτι ο Αδωνις, ο Αττης και ο Οσιρις δεν είναι ελληνικοί Θεοί.
    Προσωπικά θεωρώ την πιο ολοκληρωμένη Ελληνική Μυθολογία αυτή του Ούγγρου Καρλ Κερένυι κι αν θυμάμαι καλά εκτός του Διονύσου κανείς άλλος Θεός δεν πέθανε, πώς θα μπορούσε άλλωστε.
    Και μάλιστα ο Διόνυσος εμφανίζεται να πεθαίνει και να ανασταίνεται σε μύθους μετά τους Γεωμετρικούς χρόνους, όταν και το εμπόριο με την Ανατολή αρχίζει και ανθίζει.
    Εχει επισημανθεί από πολλούς μελετητές και ιστορικούς οτι ο Διόνυσος δεν ήταν «καθαρός» Ελλην Θεός, αλλά η προσπάθεια των Ελλήνων να ενταχθούν πλέον στη μεγάλη οικογένεια της Μεσογείου, του τότε πολιτισμένου και αναπτυσσόμενου κόσμου, για αυτό και οι μαρτυρίες (αν μπορούμε να τις ονομάσουμε έτσι) για τα Μεγάλα Διονύσια, τα οποία δεν ήταν τυχαίο οτι γίνονταν στην Αθήνα (μάνα του εμπορίου).
    Επίσης, να σημειωθεί, οτι ο Διόνυσος δεν ανήκε ποτέ σε αυτό που έχουμε συνηθίσει να λέμε Δωδεκάθεο, δεν ήταν κανονικός να το πούμε θεολογικώς.
    Προσωπικά, θεωρώ οτι η ανάγκη της εποχής τον γέννησε -όπως και όλους τους Θεούς στην ουσία-, η δύναμη της συγχώρεσης, της Ανάστασης, αναζητούνταν όλο και περισσότερο σε ένα κόσμο που ο πόλεμος γινόταν καθημερινότητα, όχι για την τιμή πλέον, όχι για την προστασία των βωμών, αλλά για οικονομικά συμφέροντα.
    Και ο θάνατος ποτέ δεν είναι τιμημένος αν πεθαίνεις για του αλλουνού το πορτοφόλι…
    Τέλος να πω οτι σεβαστείτε την Πίστη σας τις άγιες μέρες που έρχονται και σταματήστε τον επεκτατικό θεολογισμό.
    Μόνο κακό μπορεί να προκαλέσει.

    Υγ: Visaltis ο συγκριτισμός δοκιμάστηκε και στο παρελθόν πολλάκις, απέδωσε καρπούς που σήμερα λίγοι τους αναγνωρίζουν, αλλά ανθεί εκεί που χάνεται η Πίστη.
    Υγ1: Υπάρχει ένα βιβλίο ενός εξαίρετου ερευνητή ιστορικού, του Νίκου Βεργίδη, Νέρων και Χριστός, σπάνιο να το βρεις πλέον. Εκεί υπάρχουν κάποια πολύ ενδιαφέρονται στοιχεία για την Ναζαρέτ.
    Πότε χτίστηκε ας πούμε. Αν ήταν σύγχρονη του Ιησού; Δηλαδή αν όντως υπήρχε τότε. Κι αν ήταν από τη Ναζαρέτ γιατί δεν λεγόταν ας πούμε Ναζαριτινός, που θα ταν πιο δόκιμο.

    Μου αρέσει!

  8. Δυστυχως extraordinary claims, require extraordinary proof. Πως μπορουν να αποδειχθουν οι ισχυρισμοι περι αναστασεως???? Χωρις αποδειξη, ο καθενας λεει οτι θελει και ο άλλος αγοραζει κατα πως τον βολευει…..

    Μου αρέσει!

    1. Υπάρχουν οι γραπτές μαρτυρίες των αυτοπτών μαρτύρων (δηλαδή των μαθητών και των Αποστόλων), οι οποίοι ανεξαιρέτως αφιέρωσαν τη ζωή τους στην διάδοση του Χριστιανισμού, εγκαταλείποντας τα πάντα. Υπάρχουν επίσης και οι μαρτυρίες των Αγίων που έχουν δει οι ίδιοι τον Χριστό, συνεχώς από την αρχαιότητα έως σήμερα.

      Αλλά εάν σε κάποιον δεν αρέσουν οι αξίες του Χριστιανισμού, όλο και κάποια πρόφαση θα βρει για να μην πιστέψει. Όπως λέει και η παραβολή του πλουσίου και του Λαζάρου, όσοι δεν θέλουν να πιστέψουν, «ουδέ εάν τις εκ νεκρών αναστή πεισθήσονται».

      Μου αρέσει!

  9. Ο μύθος της Περσεφόνης που περνούσε το μισό χρόνο στον Άδη και γυρνούσε στη γη την Άνοιξη δεν είναι πλησιέστερος;
    Αλλά δε είναι σερνικιά αυτή, οπότε προτιμούμε τον Διόνυσο…

    Μου αρέσει!

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.