Ποιος ηταν «μορφωμένος» κατα τον Σωκράτη…

20131031-084125.jpg

Όταν ρωτήσανε τον Σωκράτη να τους δώσει τον ορισμό του μορφωμένου ανθρώπου, δεν ανέφερε τίποτε για την …

συσσώρευση γνώσεων.
«Η μόρφωση είπε, είναι θέμα συμπεριφοράς…

Ποιους ανθρώπους λοιπόν θεωρώ μορφωμένους;

1. Πρώτα απ’όλους αυτούς που ελέγχουν δυσάρεστες καταστάσεις , αντί να ελέγχονται από αυτές…

2. Αυτούς που αντιμετωπίζουν όλα τα γεγονότα με γενναιότητα & λογική..

3. Αυτούς που είναι έντιμοι σε όλες τους τις συνδιαλλαγές..

4. Αυτούς που αντιμετωπίζουν γεγονότα δυσάρεστα και ανθρώπους αντιπαθείς καλοπροαίρετα..

5. Αυτούς που ελέγχουν τις απολαύσεις τους..

6. Αυτούς που δεν νικήθηκαν από τις ατυχίες & τις αποτυχίες τους..

7. Τελικά αυτούς που δεν έχουν φθαρεί από τις επιτυχίες και την δόξα τους…»

Αισθάνεσαι μορφωμενος?
Ξανάσκέψου το.

Πόρτα – Πόρτα
Δεν ρωτάω κανεναν απο τους 300. Ξέρω.

22 σκέψεις σχετικά με το “Ποιος ηταν «μορφωμένος» κατα τον Σωκράτη…

    1. Επειδή, ως παραδίδει ο φιλόκηπος και λοιδορών τους δογματικούς Τίμων… » εν τοις αρχαίοις αντιγράφοις εντυγχάνοι και μη τοις ήδη διορθωμένοις»… υπάρχει για τους φιλομαθείς, αλλά μή γνωρίζοντες, το TLG όπου ευρίσκεται ολόκληρο το κυρίως corpus των στερεοτύπων της αρχαίας ελληνικής γραμματείας.
      Με μια απλή αναζήτηση λήμματος ευρίσκονται τα πάντα, που πρίν 20- 30 χρόνια θα απαιτούσαν πλήρη επιστημονική ομάδα… εργαζομένην επί ημέρας.
      Εν πάση περιπτώσει, αναλόγως με την βία των χρονικών στιγμών πολλοί άνθρωποι υφίστανται την δικαίωση στο… (Αριστοτελης ερωτηθείς τί ποτ’ αυτώ περιγέγονεν εκ φιλοσοφίας, έφη, « το ανεπιτάκτως ποιείν α τινές διά τον από των νόμων φόβον ποιούσι»).
      Το ποίοι βεβαίως έχουν το πάνω χέρι στην εγκατάσταση των νόμων και τί επιπτώσεις αθροίζονται στον χρόνο το αναλύει πολύ καλά στα πολιτικά του, αλλά και με το… «διό λέγεται και τούτο καλώς, ως ουκ έστιν ευ άρξαι µη αρχθέντα».
      Τελικά πόλεμος πατήρ πάντων, θέσις-αντίθεσις και για τους σοφώτερους λαούς ενίοτε και κάποια «κομπρεμί» σύνθεσις.

      Μου αρέσει!

  1. η εθνικη μας αρρωστια ειναι ο «ξερολισμος»αν μπορουσαμε να καταλαβουμε ποοοσο σωστο ειναι το ρητο η «ημιμαθεια ειναι χειροτερη της αμαθειας»θα ηταν ευεργετικο για ολους μας να συνειδητοποιησουμε την ημιμαθεια μας και να προσγειωσουμε την ιδεατη εικονα που εχουμε για το επιπεδο μας,να δωσουμε προτεραιοτητες σε αλλους καλυτερους αλλα και χειροτερους ..ο γνωμονας πρεπει να ειναι η ουσια του περιεχομενου αυτου που λεμε…να εχει ανταποκριση…να εχουμε και τα αυτια μας ανοιχτα μην νομιζουμε οτι μονο ειμαστε για να λεμε αλλα και να ακουμε ..ετσι διαμορφωνουμε αποψη.

    Μου αρέσει!

  2. Δικαίως λένε οι κουλτουριαδες θανατωθηκε ο διδασκαλος των δασκάλων , διότι κινδύνευε η δημοκρατία .
    Τελικά οι Ελληνες ειναι φαινόμενο .
    Παρεμπιπτόντως , ο Σωκρατης μου έδειξε και εμένα τον δρόμο της σωτηρίας και φίλοπατριας .

    Μου αρέσει!

  3. Θα μας πεις ρε Πορτιερη ποιοι τον ρωτησανε τον Σωκρατη και ειπε ολα αυτα τα καλα πραγματα;
    Ετσι για να δουμε ποιος ειναι ¨μορφωμενος¨ ρε συ.
    Λεμε τωρα…

    Μου αρέσει!

    1. οι Συριζαίοι τής εποχής … μάλλον….οι μήπως ήτανε οι τής ΧΑ..
      ό Δάσκαλος δεν έδωσε σημασία στό ποιός όμως .και έτσι χάθηκε ή πηγή……….

      Μου αρέσει!

  4. επικρατούσε αυτή η αντίληψη γενικότερα στην αρχαία Ελλάδα, αλλά το παραπάνω δεν το είπε ο Σωκράτης.

    ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ

    Την παιδεία λοιπόν που μας εκληροδότησαν οι πρόγονοί μας τόσο πολύ απέχω να την περιφρονώ, ώστε εγκρίνω κι’ αυτήν που εισήχθη στη δική μας εποχή και εννοώ τη γεωμετρία και την αστρονομία και αυτούς που ονομάζουν εριστικούς διαλόγους, που μ’ αυτούς οι μεν νεώτεροι ευχαριστούνται περισσότερο απ’ ό,τι πρέπει, από τους πρεσβυτέρους όμως δεν υπάρχει ούτε ένας που να μη τους βρίσκη ανυπόφορους.

    Εγώ όμως σ’ εκείνους που θέλουν να καταγίνουν μ’ αυτά, τους συνιστώ να καταβάλλουν προσπάθειες και πάντα να προσέχουν και προσθέτω, ότι, αν καμμιά άλλη ωφέλεια δεν φέρουν τα μαθήματα αυτά, ασφαλώς αποτρέπουν τουλάχιστον τους νεωτέρους από πολλές άλλες παρεκτροπές. Πράγματι στους ανθρώπους αυτής της ηλικίας έχω την ιδέα, ότι δεν μπορούν να βρεθούν μελέτες ωφελιμώτερες απ’ αυτές ούτε να τους ταιριάζουν περισσότερο· εις τους πρεσβυτέρους όμως και εκείνους που έγιναν πλέον άνδρες επιμένω, ότι οι σπουδές αυτές δεν ταιριάζουν. Βλέπω δηλαδή μερικούς απ’ αυτούς που έχουν τελειοποιηθή εις τους κλάδους αυτούς τόσο ώστε να τους διδάσκουν και στους άλλους, ότι ούτε χρησιμοποιούν την ειδικότητα που έχουν, όταν πρέπει, και συγχρόνως στα άλλα ζητήματα της ζωής ότι είναι περισσότερο ανόητοι από τους μαθητάς των, για να μην ειπώ από τους δούλους των. Την ίδια γνώμη έχω και γι’ αυτούς που είναι εις θέσιν να μιλούν από το βήμα και που είναι μοναδικοί να συντάσσουν λόγους και γενικά για όλους όσοι διακρίνονται στις επιστήμες και τις τέχνες και τις άλλες φυσικές ικανότητες. Ξέρω δηλαδή, ότι κι’ απ’ αυτούς οι περισσότεροι ούτε και τα ιδιωτικά τους ζητήματα τα έχουν χειρισθή καλά, ούτε στις ιδιωτικές συναναστροφές είναι ανεκτοί, και ταυτοχρόνως αδιαφορούν για το τι ιδέαν έχουν γι’ αυτούς οι συμπολίτες τους και έχουν ένα σωρό άλλα ελαττώματα· ώστε ούτε κι’ αυτοί νομίζω, ότι έχουν τη συνήθεια περί της οποίας ομιλώ.

    Ποιους λοιπόν ονομάζω μορφωμένους, αφού δεν επιδοκιμάζω τις τέχνες και τις επιστήμες και τις φυσικές ικανότητες; Πρώτα πρώτα αυτούς που χειρίζονται καλά τα ζητήματα που τους παρουσιάζονται κάθε μέρα και έχουν τη νοημοσύνη να επωφελούνται των περιστάσεων και να είναι ικανοί να πετυχαίνουν τις περισσότερες φορές εκείνο που συμφέρει· έπειτα εκείνους που είναι αξιοπρεπείς και δίκαιοι προς αυτούς που τους συναναστρέφονται συχνά και που ανέχονται ήρεμοι τους δυσάρεστους και οχληρούς τύπους, ενώ οι ίδιοι φέρονται προς τους φίλους των με τη μεγαλύτερη καλωσύνη και ηπιότητα. Επί πλέον εκείνους που είναι πάντοτε εγκρατείς εις τας ηδονάς, και δεν τους κατασυντρίβουν οι συμφορές, παρά τηρούν ανδρική στάση και αντάξια της φύσεως της ανθρωπίνης· τέταρτον, το και σπουδαιότερο, αυτούς που δεν τους διαφθείρει της τύχης η εύνοια, που μήτε γίνονται άλλοι άνθρωποι μήτε γίνονται υπερήφανοι, αλλά παραμένουν άνθρωποι λογικοί και που δεν χαίρουν για τα αγαθά που τους έδωσε η τύχη περισσότερο παρά για τα αγαθά που απέκτησαν εξ αρχής με το φυσικό τους χαρακτήρα και την ορθοφροσύνη τους. Εκείνοι όμως που εύκολα προσαρμόζουν τον εσωτερικό τους άνθρωπο προς όλα αυτά γενικώς, αυτοί επιμένω, ότι είναι και συνετοί και τέλειοι άνδρες και ότι κατέχουν όλες τις αρετές.

    Περί των μορφωμένων λοιπόν ανθρώπων αυτή είναι η γνώμη μου.
    Όσο για τα ποιήματα του Ομήρου και του Ησιόδου και των άλλων ποιητών θέλω μεν να μιλήσω, διότι φαντάζομαι, ότι μπορώ να αποστομώσω αυτούς που απαγγέλλουν τα έργα εκείνων εις το Λύκειον και λένε ανοησίες γι’ αυτά, αλλά νοιώθω τον εαυτό μου να παρασύρεται έξω από τη συμμετρία που ανήκει οργανικά εις τα προοίμια. Χαρακτηριστικό δε του συνετού ανθρώπου είναι όχι ν’ αγαπά την ευχέρεια του λόγου, εάν κανένας είναι εις θέσιν να ειπή περισσότερα από τους άλλους για τα ίδια ζητήματα, αλλά να διαλέγη την κατάλληλη στιγμή για ζητήματα περί των οποίων ομιλεί. Κι’ αυτό ακριβώς έχω καθήκον να κάνω. Περί των ποιητών λοιπόν θα τα ξαναπούμε, εκτός αν προλάβουν τα γεράματα και με γονατίσουν, ή αν δεν έχω να ειπώ τίποτε για ζητήματα σπουδαιότερα απ’ αυτά.

    Μου αρέσει!

  5. τα βλέπεις;;; κάτι τέτοια έλεγε και μετά ήπιε το κώνιο….

    Τι μαλακιες γραφεις ρε

    Τα παραπανω ειναι κλεμμενο απο τα Δελφικα Παραγγελματα των 7 σοφων της αρχαιοτητας

    Μου αρέσει!

  6. όλα καλά με το άρθρο, τους 300 γιατί τους αναφέρεις……..; ξέχασέ τους. μην αναφέρεσαι καν σ’ αυτούς είναι τελειωμένα φαντάσματα κι αυτοί και οι υποβαστάζοντες αυτούς αλλά και οι συμφωνούντες με τους υποβαστάζοντες.

    Μου αρέσει!

  7. Ο μέγας των σοφών. Ο σοφιστής Πρωταγόρας έλεγε ότι μέτρον όλων των πραγμάτων είναι ο άνθρωπος.Ο κρυπτοπυθαγόρειος Πλάτων ότι μέτρον των πραγμάτων είναι ο θεός.γιατί θεωρούσε τον άνθρωπο ανίκανο.(Αμαρτωλό θα τον ονομάσει αργότερα ο χριστιανισμός) Ο Σωκράτης γνήσιος μαθητής των Ιώνων κοσμολόγων Ηράκλειτου του Εφέσιου και Βίαντος του Πριηνέως δίδαξε ότι ο άνθρωπος πρέπει να πιστεύει στον ενάρετο θεό γιατί και οι θεοί αμαρτάνουν. Κι ακόμα ότι δεν φτάνει ο άνθρωπος να πιστεύει στον θεό πρέπει και οι θεοί να πιστεύουν στον άνθρωπο.Γι αυτό η αλήθεια κατά την άποψή του βρίσκεται στην λογική και η ευτυχία του ανθρώπου στο να επιλέγει τους ενάρετους συμμάχους θεούς όπως και τους ενάρετους πολιτικούς. Με το παράδειγμά του έδειξε ότι ο τέλειος σοφός είναι ο ένθεος άθρησκος και κατά μίαν έννοια άθεος. Προσοχή ο Πλάτων πλαστογράφησε και διέστρεψε εν πολλοίς την σωκρατική διδασκαλία γι αυτόκαι επιβίωσε συγγραφικά…. . .

    Μου αρέσει!

    1. Οτι αναφερεται σε θεους ξεφευγει απο την λογικη και κανταει γραφικο , την καλυτερη προσεγγιση την δινει ο μεγας ολων των φιλοσοφων Αριστοτελης

      h@@p://nea-acropoli-athens.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=148:i-eutixia-kata-ton-aristoteli&catid=47:2008-03-11-08-24-46&Itemid=78

      Μου αρέσει!

  8. Ωραία γαλατική μύτη έχει ο Σωκράτης, αν του βάλεις και ένα ερυθρόλευκο σκουφί νάτος ο Σάντα Κλάους

    Μου αρέσει!

      1. Εσυ και απο πάνω σου είστε …..σαν και αυτόν που κτύπησε τον Δάσκαλο των δασκάλων και ειπε οτι εάν ενα γαιδουρι σε κτύπησει η ενα ζωντανό , εσυ θα το πας να δικαστή ;
        ΑΓΧΘΟΙ αρουρηδες είστε .

        Μου αρέσει!

  9. γιατι ΠΠ…μονο απο τους 300?

    Γιατι δεν ρωτας ολους τους δηθεν…πατριωτττττςςςς διπλα μας?

    Τα ..Μορφωμενο!

    ακου τα ..μορφωμενο!

    παππου…

    εχω αναλαβει εγω εδω μεσα τα ..μορφωμενο!

    Μου αρέσει!

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.